Kehysmuoti hallussa

Optisen alan erikoismyyjä Salla Puumalainen

Silmäoptikoiden vakiokasvoihin kuuluu Salla, joka onkin tuttu Palmun asiakkaille jo vuodesta -95. Hänellä on 30 vuoden kokemus optisella alalla työskentelystä. Usein hän on juuri se, kenet kohtaat ensimmäisenä liikkeeseen saapuessasi.

Sallan päävastuu liikkeessä on asiakaspalvelu. Hänen tärkein tehtävänsä on auttaa asiakkaita löytämään parhaat kehykset. 

Millaista työtä erikoismyyjä tekee asiakkaiden kanssa?

- Lähden aina siitä, että kartoitan asiakkaan toiveet kehyksestä. Haluaako hän väriä tai tummaa, metallista tai muovikehystä. Näiden toiveiden perusteella lähden miettimään kehysvaihtoehtoja asiakkaalle sovitettavaksi. Asiakkaiden toiveiden lisäksi otan huomioon kehystä valittaessa esimerkiksi asiakkaalle tulevien linssien asettamat vaatimukset.

Valikoimaa rittää. Liikkeessä on kymmeniä eri merkkejä ja mallistoja, jotka pitää sisällään satoja erilaisia kehyksiä joista valita. Sallan selkeä vahvuus myyjänä on se, että hän tuntee liikeen kehysvalikoiman kuin omat taskunsa.

- Koska tunnen mallistot, pystyn löytämään parhaat vaihtoehdot asiakkaalle, jotka täyttävät hänen omat toiveensa sekä linssien vaatimat kriteerit. Kehysvalikoimamme ei rajoitu vain hyllyissämme oleviin kappaleisiin, vaan voimme tilata mallistoista eri värisiä ja kokoisia kehyksiä asiakkaalle sovitettavaksi. Käytännössä asiakkaidemme saatavilla on suuri määrä kehyksiä liikkeestä löytyvien lisäksi. Tämän vuoksi mallistojen tunteminen on hyödyllistä ja parhaan asiakaspalvelukokemuksen kannalta tärkeää. Esimerkiksi asiakas saattaa tykästyä jonkun kehyksen malliin, mutta väri mietityttää. Tällöin voimme katsoa kyseisestä kehyksestä saatavilla olevat muut värit ja tilata niitä asiakkaalle sovitettavaksi.  

Sallan toinen vahvuus on hyvä silmä siitä, millainen kehys asiakkaalle voisi sopia. 

- Asiakkaalla saattaa olla ajatus, että uusi kehys saisi olla vanhojen kehysten kaltainen. Mutta kun asiakas uskaltaa kokeilla jotakin uutta ja uskaltautuu pois mukavuusalueeltaan, voi syntyä upeita lopputuloksia. 

- Ylivoimaisesti parasta tässä työssä on tyytyväinen asiakas. Tämän työn suola on se, kun asiakkaasta näkee hänen olevan silminnähden onnellinen uusissa kehyksissään.

Kuvat ja teksti Essi Miettinen