RAUMAN OPTIIKKA OY

25.9.2024 – Sisällys

1. Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot

1.1. Palveluntuottaja

1.2. Palveluyksikkö

1.3. Muut palveluyksikössä toimivat palveluntuottajat

1.4. Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

2. Asiakas- ja potilasturvallisuus

2.1. Palveluiden laadulliset edellytykset

2.2. Vastuu palvelujen laadusta

2.3. Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet

2.4. Muistutusten käsittely

2.5. Henkilöstö

2.6. Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta

2.7. Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi

2.8. Toimitilat ja välineet

2.9. Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

2.10. Lääkehoitosuunnitelma

2.11. Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja

2.12. Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen

3. Omavalvonnan riskienhallinta

3.1. Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen

3.2. 3.3. 3.4. 3.5. Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely

Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen

Ostopalvelut ja alihankinta

Valmius- ja jatkuvuudenhallinta

1.Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot

1.1.Palveluntuottaja

Palveluntuottaja: Rauman Optiikka Oy

Y-tunnus: 3321662-5

Yhteystiedot: Kuninkaankatu 10, 26100 Rauma

Puhelinnumero: 02 8378 6000 (yrittäjä Elina Paturi)

1.2.Palveluyksikkö

Palveluyksikön nimi: Silmäoptikot Palmu

Yhteystiedot: Kuninkaankatu 10, 26100 Rauma

Vastuuhenkilö: Elina Paturi (yrittäjä, optometristi), 02 8378 6000, elina.paturi@silmaoptikot.fi

1.3.Muut palveluyksikössä toimivat palveluntuottajat

Palveluntuottaja: Oftapex Oy/Silmätautien erikoislääkäri Mohammad Al-Juhaish

Y-tunnus: 2797576-4Yhteystiedot: Kulmalankatu 5 A 6, 20540 Turku

Palveluntuottaja: Spärri Oy/Optometristi Pekka Palmu

Y-tunnus: 0415985-2

Yhteystiedot: Kuninkaankatu 3 A 11, 26100 Rauma

1.4.Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Silmäoptikot Palmu tarjoaa monipuolisen valikoiman silmän terveyden ja näönhuollon palveluita.

Palveluihin kuuluvat optometristien tekemät näöntutkimukset, silmänterveyden tutkimukset,

piilolasisovitukset, OCT-kuvantaminen, näkökenttätutkimukset, työnäkötutkimukset,

kuivasilmäisyyden tutkiminen ja hoito, silmälasien reunahionta ja korjaus, sekä silmälasien,

silmäterveyden, piilolasien ja niihin liittyvien tarvikkeiden myynti. Lisäksi palveluyksikössä tarjotaan

silmätautien erikoislääkärin palveluja Oftapex Oy tuottamana. Palvelut toteutetaan läsnäpalveluna

Silmäoptikot Palmun toimipisteessä, Satakunnan hyvinvointialueella. Asiakas- ja potilasmäärä on

arvioituna noin 1600-2000 henkilöä vuodessa.

2.Asiakas- ja potilasturvallisuus

2.1.Palveluiden laadulliset edellytykset

Silmäoptikot Palmun perusarvoihin kuuluu laadukas palvelu. Laadun varmistaminen

jokapäiväisessä työssä on jokaisen Silmäoptikot Palmun työntekijän vastuulla. Ammattihenkilöillä

on riittävä koulutus ja he toimivat hyvän ja eettisen hoitokäytännön mukaisesti. Henkilökunnalle

tarjotaan säännöllisesti monipuolista koulutusta. Yrittäjä, optometristi Elina Paturi vastaa siitä, että

toiminta noudattaa voimassa olevia lakeja, ohjeita ja viranomaismääräyksiä. Laadun kehittämistä ja

mittaamista tehdään tulosten ja asiakaspalautteiden pohjalta. Lisäksi henkilökuntaa kannustetaan

tuomaan esiin havaitsemiaan epäkohtia säännöllisissä yhteisissä palavereissa.2.2.Vastuu palvelujen laadusta

Palvelun laadusta vastaa yrittäjä Elina Paturi. Palveluyksikön henkilöstön odotetaan perehtyvän

omavalvontasuunnitelmaan ja toimivan sen mukaisesti. Terveydenhuollon ammattinimikkeen alla

työskentelevät ovat velvollisia toimimaan ammattitaitoisesti ja noudattamaan hyväksyttyjä

hoitokäytäntöjä. Valvontalain 10 §4 momentin mukaisesti palveluyksikön vastuuhenkilöt johtavat

toimintaansa olemalla paikalla ja varmistamalla, että palvelut täyttävät vaaditut kriteerit koko

palvelujen toteuttamisen ajan.

2.3.Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet

Asiakkailla ja potilailla on mahdollisuus saada palveluja ja hoitoja vastiketta vastaan. Optometristin

ja silmälääkärin palveluiden saaminen edellyttää asiakkaan tai potilaan suostumusta tietojen

tallentamiseen potilaskertomusjärjestelmään sekä niiden siirtämiseen Kanta-järjestelmään.

Asiakkaalla ja potilaalla on aina oikeus kaikkeen hänestä tallennettuun informaatioon. Asiakkailla ja

potilailla on oikeus saada osallistua palveluidensa suunnitteluun, päätöksentekoon ja

toteutukseen. Hoitoja ja tutkimuksia tehdään ainoastaan asiakkaan tai potilaan omalla

suostumuksella. Ainoastaan viranomaisen asettaman ilmoitusvelvollisuuden piirissä oleviin asioihin

ei ole mahdollisuutta puuttua tai estää tietojen luovuttamista viranomaistaholle lain edellyttämällä

tavalla. Asiakkailla ja potilaalla on oikeus vaatia virheellisten merkintöjen oikaisua.

Jos asiakas tai potilas kokee saaneensa epäasiallista kohtelua, tilanteisiin puututaan heti tilanteen

vaatimalla tavalla. Vakavista rikkomuksista ja ilmoitusvelvollisuuden alaisista laiminlyönneistä

raportoidaan viranomaisille. Jos asiakkaan tai potilaan oikeuksia loukataan, heille tiedotetaan

mahdollisuudesta ottaa yhteyttä kuluttaja- tai potilasasiamieheen.

Itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan aina, eikä oikeustoimikelpoisen henkilön

itsemääräämisoikeutta rajoiteta. Myös alaikäisten ja holhouksen alaisten henkilöiden

itsemääräämisoikeus huomioidaan hoitotilanteissa.

Optometristit ja silmätautien erikoislääkäri vastaavat omista kirjauksistaan. Yrittäjä Elina Paturi on

vastuussa itsemääräämisoikeuden toteutumisen ja lakisääteisten potilaan ja asiakkaan kohtelunvalvomisesta, sekä ajantasaisten lakimääräysten ja ohjeistusten toimeenpanosta ja henkilöstön

ohjauksesta.

Toimipaikan potilasasiamiehenä toimii Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina

Toivonen.

2.4.Muistutusten käsittely

Jos asiakas on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun, hän voi tehdä muistutuksen.

Muistutus voidaan lähettää vapaamuotoisena kirjeenä, jossa selvästi ilmoitetaan, että kyseessä on

muistutus. Kirje toimitetaan yrittäjä Elina Paturille joko sähköpostitse tai postitse. Muistutukseen

vastataan kirjallisesti 1–4 viikon sisällä sen vastaanottamisesta. Muistutukset käsitellään aina

aiheesta riippuen koko henkilöstön tai asianomaisen kanssa ja mahdollisiin epäkohtiin puututaan.

2.5.Henkilöstö

Rauman Optiikka Oy:ssä on kolme vakituista työntekijää, kaksi optometristiä ja yksi optisen alan

erikoismyyjä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeudet tarkistetaan JulkiTerhikki-

rekisteristä, ja tarvittaessa pyydetään esittämään tarvittavat todistukset, jotka osoittavat

pätevyyden. Palvelua tuottavilla työntekijöillä on oltava tehtäviinsä sopiva koulutus ja laillistettu

asema. Työntekijöiden ammatillisen osaamisen ylläpitämisestä huolehditaan, työntekijöille

tarjotaan säännöllisesti pakollisia ja vapaaehtoisia koulutuksia vähintään ammatillisen osaamisen

viranomaismääräyksen mukaisesti.

Henkilöstön osaamista ja toiminnan asianmukaisuutta arvioidaan jatkuvasti, ja mahdollisiin

puutteisiin puututaan tarpeen mukaan. Toiminnan luonne ei vaadi rikostaustan selvittämistä lasten

kanssa työskentelevien osalta (lain 504/2002 ja valvontalain 28 § mukaisesti).

Yksikköön on mahdollisuus ottaa optometristi opiskelijoita harjoitteluun. Ammattihenkilön

tehtävissä tilapäisesti toimivien opiskelijoiden tarvittava opintosuoritusmäärä tarkistetaan

opiskelulaitokselta. Harjoittelijalle määrätään aina vastaava ohjaaja, joka ohjaa ja valvoooikeanlaisiin toimintatapoihin. Jos vastaava ohjaaja ei ole paikalla, määrätään toinen vastaava

ohjaaja.

2.6.Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta

Palveluyksikön toimintaan ei ole vaatimusta henkilömitoitusmääräyksiä.

2.7.Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi

Palveluyksikössä tehdään monialaista yhteistyötä mm. Satakunnan hyvinvointialueen,

kouluterveydenhoitajien ja työterveyspalveluntuottajien kanssa. Kaikki yhteistyö ja tiedonkulku

toteutetaan aina potilaan tai asiakkaan kirjallisella luvalla.

2.8.Toimitilat ja välineet

Toiminnassa käytettävät toimitilat noudattavat kaikkia optikkoliikettä koskevia yksityisen

terveydenhuollon palvelua määrittäviä määräyksiä. Tilat on tarkistettu Lounais-Suomen

Aluehallintaviraston toimesta. Käytettävät välineet ja laitteet ovat turvallisuusmerkittyjä ja niiden

käyttö tapahtuu niille tarkoitetulla tavalla. Henkilöstö on saanut kirjallisen ja suullisen koulutuksen

laitteiden maahantuovien yritysten edustajilta, lisäkoulutusta ja opastusta on tarvittaessa

saatavilla. Laitteisto huolletaan maahantuojien ohjeiden mukaisesti. Osaa tutkimuslaitteista

ohjataan tietokoneella omassa tietojärjestelmässä, näihin järjestelmiin pääsee sisään

käyttöoikeudella ja salasanalla, nämä ovat tiedossa vain laitteita operoivilla ammattihenkilöillä.

Liikehuoneistoa huolletaan jatkuvasti asianmukaisesti ja sen siisteydestä huolehditaan.

Liikehuoneisto irtaimiston kuntoa ja turvallisuutta tarkkaillaan koko ajan. Huonokuntoinen tai

muuten epäsopivat irtaimisto, välineet tai laitteet poistetaan välittömästi käytöstä.

2.9.Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

Lääkinnällisiä laitteita käytetään lääkinnällisistä laitteista annetun lain (719/2021) mukaisesti. Vain

laitteiden toiminnan tuntevat henkilöt osallistuvat niiden käyttöön. Ammattilaiset vastaavat

laitteiden huollosta ja teknisestä ylläpidosta.Palveluyksikössä käytetään asiakastietolain mukaista optikkoliikkeille suunniteltua

potilastietojärjestelmä Promedaa, joka soveltuu palveluntarjoajan toimintaan ja on rekisteröity

Valviran tietojärjestelmärekisteriin. Potilastiedot tallentuvat tietojärjestelmään asiakastietolain

mukaisesti. Asiakastiedoista luodaan varmuuskopio, jolloin asiakastietolain mukaiset

säilytysmääräykset täyttyvät myös vikatilanteissa. Promeda-järjestelmässä on jokaiselle

työntekijälle oma käyttäjä, jolla on oikeudet potilastietoihin omien ammattioikeuksiensa

mukaisesti. Ohjelmaan kirjaudutaan henkilökohtaisella salasanalla tai sote- ammattikortilla. Uusille

käyttäjille tarjotaan perehdytys järjestelmän käyttöön.

Viimeisin asiakastietolain vaatimusten mukainen tietoturvasuunnitelma on laadittu 10.11.2022 ja

sitä päivitetään tarvittaessa. Palveluyksikön tietosuojavastaavana toimii optometristi Elina Paturi.

Asiakastietolain 90 § edellyttää ilmoittamaan tietojärjestelmän olennaisten vaatimusten

poikkeamista sekä tietoturvaongelmista, ja tällöin otetaan yhteys asiakastietojärjestelmän

palveluntarjoajaan.

Palveluyksikössä käytetään ainoastaan yleisesti hyväksyttyjä laitteita ja järjestelmiä. Jos laitteessa

ilmenee tekninen vika, sitä ei käytetä ennen kuin se on korjattu. Tarvittaessa palvelutuotanto

keskeytetään, kunnes laite on saatu kuntoon tai korvaava laite on hankittu.

2.10.Lääkehoitosuunnitelma

Palveluyksikön lääkehoitosuunnitelma on laadittu 10.11.2022. Sen laatimisesta ja päivittämisestä

sekä lääkehoitosuunnitelman toteutumisesta ja seurannasta vastaa yrittäjä optometristi Elina

Paturi.

2.11.Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja

Asiakastietolain 7 § mukaisesti palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja valvonnasta vastaa

tietosuojavastaavana toimiva optometristi yrittäjä Elina Paturi. Palveluyksikössä noudatetaan

tietosuojalainsäädäntöä sekä asiakas- ja potilastietojen käsittelyä koskevia määräyksiä ja ohjeita.

EU yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR, (EU) 2016/679) mukaisia tietosuojaperiaatteita ja

rekisteröidyn oikeuksia noudatetaan palveluyksikön toiminnassa.Potilasrekisterin käyttö on rajattu ainoastaan rekisterinpitäjälle, ja rekisterin ylläpidossa

noudatetaan potilasasiakirjoista annettua lakia. Potilasasiakirjoja voivat olla esimerkiksi sähköiset

potilaskertomukset ja sähköiset optikkokortit. Käsittelyperusteina ovat GDPR artiklat 6 ja 9.

Henkilötiedot kerätään joko suoraan henkilöltä itseltään tai tarvittaessa hänen huoltajaltaan tai

edunvalvojaltaan. Joissakin tapauksissa tiedot voidaan hankkia henkilön hoitopaikan edustajalta

tämän suostumuksella. Potilasrekisterin säilytysaika määräytyy lain mukaan ja se on elinikäinen.

Henkilötietoja ei luovuteta ulkopuolisille ilman asianomaisen suostumusta, ja niitä käsittelee vain

tarpeellinen henkilöstö. Jokaisella henkilökunnan jäsenellä on omat henkilökohtaiset salasanalla

suojatut käyttäjätunnukset, joilla on rajattu pääsy henkilö- potilastietoihin ammattioikeuksien

mukaisesti.

Manuaalinen aineisto säilytetään lukitussa arkistokaapissa palveluyksikön tiloissa. Sähköistä

potilasrekisteriä ylläpitää Promeda Oy. Ulkopuolisilla ei ole pääsyä rekisteritietoihin. Automaattista

päätöksentekoa ei käytetä. Rekisteröidyllä on oikeus tarkastaa omat tietonsa EU tietosuoja-

asetuksen 15 artiklan mukaisesti sekä oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle asetuksen 77

artiklan mukaisesti.

2.12.Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen

Palveluyksikön palveluja saavilta asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään ei kerätä

säännöllisesti palautetta. Palautteen antaminen on vapaaehtoista ja mahdollista milloin tahansa.

Palautteen voi antaa vapaamuotoisesti. Henkilöstöltä kerätään palautetta säännöllisesti

pidettävissä palavereissa. Saatu palaute käytetään osana omavalvontaa ja toiminnan kehittämistä,

jotta voidaan ylläpitää ja parantaa asetettuja laatutavoitteita.3.Omavalvonnan riskienhallinta

3.1.Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja

arvioiminen

Riskienhallinasta ja riskien tunnistuksesta vastuussa on yrittäjä Elina Paturi, sekä koko Rauman

Optiikka Oy:n henkilöstö. Riskien tunnistamisen työkaluna käytetään SWOT-analyysiä, joka

tehdään vuosittain yhdessä koko henkilöstön kanssa. Lisäksi riskien tunnistamiseen ja hallintaan

kiinnitetään jatkuvasti huomiota ennaltaehkäisevästi palveluyksikön päivittäisessä toiminnassa

koko henkilöstön toimesta. Palveluyksikön toiminnan merkittävimmät riskit asiakas- ja

potilasturvallisuuden kannalta liittyvät tietosuojaan, siksi tähän kiinnitetään erityisen paljon

huomiota.

3.2.Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja

puutteiden käsittely

Omavalvonnassa havaittuihin epäkohtiin ja puutteisiin puututaan viipymättä tilanteen vaatimalla

tavalla. Sitoudumme noudattamaan palveluntuottajan ja henkilöstön valvontalain 29 § mukaista

ilmoitusvelvollisuutta ja -oikeutta sekä muita lakisääteisiä ilmoitusvelvollisuuksia koskevia ohjeita.

Valvovien viranomaisten esittämät selvityspyynnöt, käydään aina läpi viipymättä asianomaisen

henkilöstön kanssa ja niihin reagoidaan tilateen vastaamalla tavalla.

3.3.Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen

Riskienhallintaa tarkkaillaan ja arvioidaan jatkuvasti osana jokapäiväistä toimintaa.

Hygieniaohjeiden ja infektiotorjunnan noudattamista valvotaan jatkuvasti, ja mahdolliset puutteet

korjataan tarvittavin toimenpitein. Vaara- ja haittatapahtumat raportoidaan viranomaisohjeiden

mukaisesti yrittäjä optometristi Elina Paturin toimesta. Henkilöstön riskienhallinnan osaamista

varmistetaan osallistamalla henkilökunta riskien tunnistamiseen vuosittain SWOT-analyysin

muodossa.3.4.Ostopalvelut ja alihankinta

Palveluyksikön ulkopuolella tapahtuvaa alihankintaa tai ostopalveluja ei ole. Palveluyksikössä

toimivia palveluntuottajia velvoitetaan tutustumaan ja sitoutumaan omavalvontasuunnitelmaan.

Ostopalveluna/alihankintana palveluyksikössä toimivat Oftapex Oy ja Spärri Oy.

3.5.Valmius- ja jatkuvuudenhallinta

Palveluyksikön valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta vastaa

yrittäjä optometristi Elina Paturi.