RAUMAN OPTIIKKA OY
25.9.2024 – Sisällys
1. Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
1.1. Palveluntuottaja
1.2. Palveluyksikkö
1.3. Muut palveluyksikössä toimivat palveluntuottajat
1.4. Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
2. Asiakas- ja potilasturvallisuus
2.1. Palveluiden laadulliset edellytykset
2.2. Vastuu palvelujen laadusta
2.3. Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
2.4. Muistutusten käsittely
2.5. Henkilöstö
2.6. Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
2.7. Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
2.8. Toimitilat ja välineet
2.9. Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
2.10. Lääkehoitosuunnitelma
2.11. Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
2.12. Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
3. Omavalvonnan riskienhallinta
3.1. Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
3.2. 3.3. 3.4. 3.5. Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Ostopalvelut ja alihankinta
Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
1.Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
1.1.Palveluntuottaja
Palveluntuottaja: Rauman Optiikka Oy
Y-tunnus: 3321662-5
Yhteystiedot: Kuninkaankatu 10, 26100 Rauma
Puhelinnumero: 02 8378 6000 (yrittäjä Elina Paturi)
1.2.Palveluyksikkö
Palveluyksikön nimi: Silmäoptikot Palmu
Yhteystiedot: Kuninkaankatu 10, 26100 Rauma
Vastuuhenkilö: Elina Paturi (yrittäjä, optometristi), 02 8378 6000, elina.paturi@silmaoptikot.fi
1.3.Muut palveluyksikössä toimivat palveluntuottajat
Palveluntuottaja: Oftapex Oy/Silmätautien erikoislääkäri Mohammad Al-Juhaish
Y-tunnus: 2797576-4Yhteystiedot: Kulmalankatu 5 A 6, 20540 Turku
Palveluntuottaja: Spärri Oy/Optometristi Pekka Palmu
Y-tunnus: 0415985-2
Yhteystiedot: Kuninkaankatu 3 A 11, 26100 Rauma
1.4.Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Silmäoptikot Palmu tarjoaa monipuolisen valikoiman silmän terveyden ja näönhuollon palveluita.
Palveluihin kuuluvat optometristien tekemät näöntutkimukset, silmänterveyden tutkimukset,
piilolasisovitukset, OCT-kuvantaminen, näkökenttätutkimukset, työnäkötutkimukset,
kuivasilmäisyyden tutkiminen ja hoito, silmälasien reunahionta ja korjaus, sekä silmälasien,
silmäterveyden, piilolasien ja niihin liittyvien tarvikkeiden myynti. Lisäksi palveluyksikössä tarjotaan
silmätautien erikoislääkärin palveluja Oftapex Oy tuottamana. Palvelut toteutetaan läsnäpalveluna
Silmäoptikot Palmun toimipisteessä, Satakunnan hyvinvointialueella. Asiakas- ja potilasmäärä on
arvioituna noin 1600-2000 henkilöä vuodessa.
2.Asiakas- ja potilasturvallisuus
2.1.Palveluiden laadulliset edellytykset
Silmäoptikot Palmun perusarvoihin kuuluu laadukas palvelu. Laadun varmistaminen
jokapäiväisessä työssä on jokaisen Silmäoptikot Palmun työntekijän vastuulla. Ammattihenkilöillä
on riittävä koulutus ja he toimivat hyvän ja eettisen hoitokäytännön mukaisesti. Henkilökunnalle
tarjotaan säännöllisesti monipuolista koulutusta. Yrittäjä, optometristi Elina Paturi vastaa siitä, että
toiminta noudattaa voimassa olevia lakeja, ohjeita ja viranomaismääräyksiä. Laadun kehittämistä ja
mittaamista tehdään tulosten ja asiakaspalautteiden pohjalta. Lisäksi henkilökuntaa kannustetaan
tuomaan esiin havaitsemiaan epäkohtia säännöllisissä yhteisissä palavereissa.2.2.Vastuu palvelujen laadusta
Palvelun laadusta vastaa yrittäjä Elina Paturi. Palveluyksikön henkilöstön odotetaan perehtyvän
omavalvontasuunnitelmaan ja toimivan sen mukaisesti. Terveydenhuollon ammattinimikkeen alla
työskentelevät ovat velvollisia toimimaan ammattitaitoisesti ja noudattamaan hyväksyttyjä
hoitokäytäntöjä. Valvontalain 10 §4 momentin mukaisesti palveluyksikön vastuuhenkilöt johtavat
toimintaansa olemalla paikalla ja varmistamalla, että palvelut täyttävät vaaditut kriteerit koko
palvelujen toteuttamisen ajan.
2.3.Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Asiakkailla ja potilailla on mahdollisuus saada palveluja ja hoitoja vastiketta vastaan. Optometristin
ja silmälääkärin palveluiden saaminen edellyttää asiakkaan tai potilaan suostumusta tietojen
tallentamiseen potilaskertomusjärjestelmään sekä niiden siirtämiseen Kanta-järjestelmään.
Asiakkaalla ja potilaalla on aina oikeus kaikkeen hänestä tallennettuun informaatioon. Asiakkailla ja
potilailla on oikeus saada osallistua palveluidensa suunnitteluun, päätöksentekoon ja
toteutukseen. Hoitoja ja tutkimuksia tehdään ainoastaan asiakkaan tai potilaan omalla
suostumuksella. Ainoastaan viranomaisen asettaman ilmoitusvelvollisuuden piirissä oleviin asioihin
ei ole mahdollisuutta puuttua tai estää tietojen luovuttamista viranomaistaholle lain edellyttämällä
tavalla. Asiakkailla ja potilaalla on oikeus vaatia virheellisten merkintöjen oikaisua.
Jos asiakas tai potilas kokee saaneensa epäasiallista kohtelua, tilanteisiin puututaan heti tilanteen
vaatimalla tavalla. Vakavista rikkomuksista ja ilmoitusvelvollisuuden alaisista laiminlyönneistä
raportoidaan viranomaisille. Jos asiakkaan tai potilaan oikeuksia loukataan, heille tiedotetaan
mahdollisuudesta ottaa yhteyttä kuluttaja- tai potilasasiamieheen.
Itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan aina, eikä oikeustoimikelpoisen henkilön
itsemääräämisoikeutta rajoiteta. Myös alaikäisten ja holhouksen alaisten henkilöiden
itsemääräämisoikeus huomioidaan hoitotilanteissa.
Optometristit ja silmätautien erikoislääkäri vastaavat omista kirjauksistaan. Yrittäjä Elina Paturi on
vastuussa itsemääräämisoikeuden toteutumisen ja lakisääteisten potilaan ja asiakkaan kohtelunvalvomisesta, sekä ajantasaisten lakimääräysten ja ohjeistusten toimeenpanosta ja henkilöstön
ohjauksesta.
Toimipaikan potilasasiamiehenä toimii Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina
Toivonen.
2.4.Muistutusten käsittely
Jos asiakas on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun, hän voi tehdä muistutuksen.
Muistutus voidaan lähettää vapaamuotoisena kirjeenä, jossa selvästi ilmoitetaan, että kyseessä on
muistutus. Kirje toimitetaan yrittäjä Elina Paturille joko sähköpostitse tai postitse. Muistutukseen
vastataan kirjallisesti 1–4 viikon sisällä sen vastaanottamisesta. Muistutukset käsitellään aina
aiheesta riippuen koko henkilöstön tai asianomaisen kanssa ja mahdollisiin epäkohtiin puututaan.
2.5.Henkilöstö
Rauman Optiikka Oy:ssä on kolme vakituista työntekijää, kaksi optometristiä ja yksi optisen alan
erikoismyyjä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeudet tarkistetaan JulkiTerhikki-
rekisteristä, ja tarvittaessa pyydetään esittämään tarvittavat todistukset, jotka osoittavat
pätevyyden. Palvelua tuottavilla työntekijöillä on oltava tehtäviinsä sopiva koulutus ja laillistettu
asema. Työntekijöiden ammatillisen osaamisen ylläpitämisestä huolehditaan, työntekijöille
tarjotaan säännöllisesti pakollisia ja vapaaehtoisia koulutuksia vähintään ammatillisen osaamisen
viranomaismääräyksen mukaisesti.
Henkilöstön osaamista ja toiminnan asianmukaisuutta arvioidaan jatkuvasti, ja mahdollisiin
puutteisiin puututaan tarpeen mukaan. Toiminnan luonne ei vaadi rikostaustan selvittämistä lasten
kanssa työskentelevien osalta (lain 504/2002 ja valvontalain 28 § mukaisesti).
Yksikköön on mahdollisuus ottaa optometristi opiskelijoita harjoitteluun. Ammattihenkilön
tehtävissä tilapäisesti toimivien opiskelijoiden tarvittava opintosuoritusmäärä tarkistetaan
opiskelulaitokselta. Harjoittelijalle määrätään aina vastaava ohjaaja, joka ohjaa ja valvoooikeanlaisiin toimintatapoihin. Jos vastaava ohjaaja ei ole paikalla, määrätään toinen vastaava
ohjaaja.
2.6.Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
Palveluyksikön toimintaan ei ole vaatimusta henkilömitoitusmääräyksiä.
2.7.Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Palveluyksikössä tehdään monialaista yhteistyötä mm. Satakunnan hyvinvointialueen,
kouluterveydenhoitajien ja työterveyspalveluntuottajien kanssa. Kaikki yhteistyö ja tiedonkulku
toteutetaan aina potilaan tai asiakkaan kirjallisella luvalla.
2.8.Toimitilat ja välineet
Toiminnassa käytettävät toimitilat noudattavat kaikkia optikkoliikettä koskevia yksityisen
terveydenhuollon palvelua määrittäviä määräyksiä. Tilat on tarkistettu Lounais-Suomen
Aluehallintaviraston toimesta. Käytettävät välineet ja laitteet ovat turvallisuusmerkittyjä ja niiden
käyttö tapahtuu niille tarkoitetulla tavalla. Henkilöstö on saanut kirjallisen ja suullisen koulutuksen
laitteiden maahantuovien yritysten edustajilta, lisäkoulutusta ja opastusta on tarvittaessa
saatavilla. Laitteisto huolletaan maahantuojien ohjeiden mukaisesti. Osaa tutkimuslaitteista
ohjataan tietokoneella omassa tietojärjestelmässä, näihin järjestelmiin pääsee sisään
käyttöoikeudella ja salasanalla, nämä ovat tiedossa vain laitteita operoivilla ammattihenkilöillä.
Liikehuoneistoa huolletaan jatkuvasti asianmukaisesti ja sen siisteydestä huolehditaan.
Liikehuoneisto irtaimiston kuntoa ja turvallisuutta tarkkaillaan koko ajan. Huonokuntoinen tai
muuten epäsopivat irtaimisto, välineet tai laitteet poistetaan välittömästi käytöstä.
2.9.Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Lääkinnällisiä laitteita käytetään lääkinnällisistä laitteista annetun lain (719/2021) mukaisesti. Vain
laitteiden toiminnan tuntevat henkilöt osallistuvat niiden käyttöön. Ammattilaiset vastaavat
laitteiden huollosta ja teknisestä ylläpidosta.Palveluyksikössä käytetään asiakastietolain mukaista optikkoliikkeille suunniteltua
potilastietojärjestelmä Promedaa, joka soveltuu palveluntarjoajan toimintaan ja on rekisteröity
Valviran tietojärjestelmärekisteriin. Potilastiedot tallentuvat tietojärjestelmään asiakastietolain
mukaisesti. Asiakastiedoista luodaan varmuuskopio, jolloin asiakastietolain mukaiset
säilytysmääräykset täyttyvät myös vikatilanteissa. Promeda-järjestelmässä on jokaiselle
työntekijälle oma käyttäjä, jolla on oikeudet potilastietoihin omien ammattioikeuksiensa
mukaisesti. Ohjelmaan kirjaudutaan henkilökohtaisella salasanalla tai sote- ammattikortilla. Uusille
käyttäjille tarjotaan perehdytys järjestelmän käyttöön.
Viimeisin asiakastietolain vaatimusten mukainen tietoturvasuunnitelma on laadittu 10.11.2022 ja
sitä päivitetään tarvittaessa. Palveluyksikön tietosuojavastaavana toimii optometristi Elina Paturi.
Asiakastietolain 90 § edellyttää ilmoittamaan tietojärjestelmän olennaisten vaatimusten
poikkeamista sekä tietoturvaongelmista, ja tällöin otetaan yhteys asiakastietojärjestelmän
palveluntarjoajaan.
Palveluyksikössä käytetään ainoastaan yleisesti hyväksyttyjä laitteita ja järjestelmiä. Jos laitteessa
ilmenee tekninen vika, sitä ei käytetä ennen kuin se on korjattu. Tarvittaessa palvelutuotanto
keskeytetään, kunnes laite on saatu kuntoon tai korvaava laite on hankittu.
2.10.Lääkehoitosuunnitelma
Palveluyksikön lääkehoitosuunnitelma on laadittu 10.11.2022. Sen laatimisesta ja päivittämisestä
sekä lääkehoitosuunnitelman toteutumisesta ja seurannasta vastaa yrittäjä optometristi Elina
Paturi.
2.11.Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Asiakastietolain 7 § mukaisesti palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja valvonnasta vastaa
tietosuojavastaavana toimiva optometristi yrittäjä Elina Paturi. Palveluyksikössä noudatetaan
tietosuojalainsäädäntöä sekä asiakas- ja potilastietojen käsittelyä koskevia määräyksiä ja ohjeita.
EU yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR, (EU) 2016/679) mukaisia tietosuojaperiaatteita ja
rekisteröidyn oikeuksia noudatetaan palveluyksikön toiminnassa.Potilasrekisterin käyttö on rajattu ainoastaan rekisterinpitäjälle, ja rekisterin ylläpidossa
noudatetaan potilasasiakirjoista annettua lakia. Potilasasiakirjoja voivat olla esimerkiksi sähköiset
potilaskertomukset ja sähköiset optikkokortit. Käsittelyperusteina ovat GDPR artiklat 6 ja 9.
Henkilötiedot kerätään joko suoraan henkilöltä itseltään tai tarvittaessa hänen huoltajaltaan tai
edunvalvojaltaan. Joissakin tapauksissa tiedot voidaan hankkia henkilön hoitopaikan edustajalta
tämän suostumuksella. Potilasrekisterin säilytysaika määräytyy lain mukaan ja se on elinikäinen.
Henkilötietoja ei luovuteta ulkopuolisille ilman asianomaisen suostumusta, ja niitä käsittelee vain
tarpeellinen henkilöstö. Jokaisella henkilökunnan jäsenellä on omat henkilökohtaiset salasanalla
suojatut käyttäjätunnukset, joilla on rajattu pääsy henkilö- potilastietoihin ammattioikeuksien
mukaisesti.
Manuaalinen aineisto säilytetään lukitussa arkistokaapissa palveluyksikön tiloissa. Sähköistä
potilasrekisteriä ylläpitää Promeda Oy. Ulkopuolisilla ei ole pääsyä rekisteritietoihin. Automaattista
päätöksentekoa ei käytetä. Rekisteröidyllä on oikeus tarkastaa omat tietonsa EU tietosuoja-
asetuksen 15 artiklan mukaisesti sekä oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle asetuksen 77
artiklan mukaisesti.
2.12.Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palveluyksikön palveluja saavilta asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään ei kerätä
säännöllisesti palautetta. Palautteen antaminen on vapaaehtoista ja mahdollista milloin tahansa.
Palautteen voi antaa vapaamuotoisesti. Henkilöstöltä kerätään palautetta säännöllisesti
pidettävissä palavereissa. Saatu palaute käytetään osana omavalvontaa ja toiminnan kehittämistä,
jotta voidaan ylläpitää ja parantaa asetettuja laatutavoitteita.3.Omavalvonnan riskienhallinta
3.1.Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja
arvioiminen
Riskienhallinasta ja riskien tunnistuksesta vastuussa on yrittäjä Elina Paturi, sekä koko Rauman
Optiikka Oy:n henkilöstö. Riskien tunnistamisen työkaluna käytetään SWOT-analyysiä, joka
tehdään vuosittain yhdessä koko henkilöstön kanssa. Lisäksi riskien tunnistamiseen ja hallintaan
kiinnitetään jatkuvasti huomiota ennaltaehkäisevästi palveluyksikön päivittäisessä toiminnassa
koko henkilöstön toimesta. Palveluyksikön toiminnan merkittävimmät riskit asiakas- ja
potilasturvallisuuden kannalta liittyvät tietosuojaan, siksi tähän kiinnitetään erityisen paljon
huomiota.
3.2.Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja
puutteiden käsittely
Omavalvonnassa havaittuihin epäkohtiin ja puutteisiin puututaan viipymättä tilanteen vaatimalla
tavalla. Sitoudumme noudattamaan palveluntuottajan ja henkilöstön valvontalain 29 § mukaista
ilmoitusvelvollisuutta ja -oikeutta sekä muita lakisääteisiä ilmoitusvelvollisuuksia koskevia ohjeita.
Valvovien viranomaisten esittämät selvityspyynnöt, käydään aina läpi viipymättä asianomaisen
henkilöstön kanssa ja niihin reagoidaan tilateen vastaamalla tavalla.
3.3.Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Riskienhallintaa tarkkaillaan ja arvioidaan jatkuvasti osana jokapäiväistä toimintaa.
Hygieniaohjeiden ja infektiotorjunnan noudattamista valvotaan jatkuvasti, ja mahdolliset puutteet
korjataan tarvittavin toimenpitein. Vaara- ja haittatapahtumat raportoidaan viranomaisohjeiden
mukaisesti yrittäjä optometristi Elina Paturin toimesta. Henkilöstön riskienhallinnan osaamista
varmistetaan osallistamalla henkilökunta riskien tunnistamiseen vuosittain SWOT-analyysin
muodossa.3.4.Ostopalvelut ja alihankinta
Palveluyksikön ulkopuolella tapahtuvaa alihankintaa tai ostopalveluja ei ole. Palveluyksikössä
toimivia palveluntuottajia velvoitetaan tutustumaan ja sitoutumaan omavalvontasuunnitelmaan.
Ostopalveluna/alihankintana palveluyksikössä toimivat Oftapex Oy ja Spärri Oy.
3.5.Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Palveluyksikön valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta vastaa
yrittäjä optometristi Elina Paturi.