Julkaistu: 13.04.2021
Silmäoptikot Palmun liikkeen rattaita pitää pyörimässä kolmen kopla, joka on työskennellyt yhdessä jo vuosikymmenien ajan. Pekka, Kata ja Salla ovat yhdessä kehittäneet yrityksen toimintaa keskittyen jokainen omaan erikoisalaansa. Sallan erikoisosaamisen ydin on kehysmuodissa ja asiakaspalvelussa.
Silmäoptikot Palmun vakiokasvoihin kuuluu Salla Puumalainen, joka onkin tuttu Palmun asiakkaille jo vuodesta -95. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus optisella alalla työskentelystä. Usein hän on juuri se, kenet kohtaat ensimmäisenä liikkeeseen saapuessasi.
Optisen alan erikoismyyjänä Silmäoptikot Palmulla
Sallan päävastuu liikkeessä on asiakaspalvelu. Hänen tärkein tehtävänsä on auttaa asiakkaita löytämään parhaat kehykset.
– Lähden aina siitä, että kartoitan asiakkaan toiveet kehyksestä. Haluaako hän väriä tai tummaa, metallista tai muovikehystä. Näiden toiveiden perusteella lähden miettimään kehysvaihtoehtoja asiakkaalle sovitettavaksi. Asiakkaiden toiveiden lisäksi otan huomioon kehystä valittaessa esimerkiksi asiakkaalle tulevien linssien asettamat vaatimukset, Salla kertoo.
Ja valikoimaa mistä valita rittää. Liikkeessä on kymmeniä eri merkkejä ja mallistoja, jotka pitävät sisällään satoja erilaisia kehyksiä. Sallan työtä helpottaa suuresti se, että hän tuntee liikkeen kehysvalikoiman kuin omat taskunsa.
– Koska tunnen mallistot, pystyn löytämään asiakkaalle parhaat vaihtoehdot, jotka täyttävät hänen omat toiveensa sekä linssien vaatimat kriteerit. Kehysvalikoimamme ei rajoitu vain hyllyissämme oleviin kappaleisiin, vaan voimme tilata mallistoista eri värisiä ja kokoisia kehyksiä asiakkaalle sovitettavaksi. Käytännössä asiakkaidemme saatavilla on suuri määrä kehyksiä liikkeestä löytyvien lisäksi. Tämän vuoksi mallistojen tunteminen on hyödyllistä ja parhaan asiakaspalvelukokemuksen kannalta tärkeää. Esimerkiksi asiakas saattaa tykästyä jonkun kehyksen malliin, mutta väri mietityttää. Tällöin voimme katsoa kyseisestä kehyksestä saatavilla olevat muut värit ja tilata niitä asiakkaalle sovitettavaksi.
Sopiva kehys jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti
Sallan toinen vahvuus on hyvä silmä siitä, millainen kehys asiakkaalle voisi sopia.
– Asiakkaalla saattaa olla ajatus, että uusi kehys saisi olla vanhojen kehysten kaltainen. Mutta kun asiakas uskaltaa kokeilla jotakin uutta ja uskaltautuu pois mukavuusalueeltaan, voi syntyä upeita lopputuloksia.
– Ylivoimaisesti parasta tässä työssä on tyytyväinen asiakas. Tämän työn suola on se, kun asiakkaasta näkee hänen olevan silminnähden onnellinen uusissa kehyksissään, Salla iloitsee.