Julkaistu: 12.01.2020
Palveluita ja tuotteita myyvän liikkeen pitää näyttää houkuttelevalta asiakkaalle. Kaunis visuaalinen ilme syntyy konkarisomistajan ideoiden kautta.
– Viimeistellyn näköiset ikkunat – puhtaat ikkunat, rypyttömät vaatteet vaateliikkeen ikkunassa ja ikkunasomistuksen vaihtaminen säännöllisesti ovat minusta avainasemassa liikkeen ulkonäöstä puhuttaessa. Ikkunathan ovat ne, jotka houkuttelevat asiakkaan sisään liikkeeseen ja luovat tietyn ennakkokuvan liikkeen laadukkuudesta jo ennen kuin asiakas astuu sisään.
Liisa taitaa tietää mistä puhuu. Yrittäjä Liisa Salmi on somistanut raumalaisten yritysten ikkunoita ja liiketiloja jo liki 40 vuoden ajan.
– Kahdeksankymmentäluvulla ei vielä puhuttu visualisteista vaan somistajista, ja saman nimikkeen käyttöä olen halunnut jatkaa. Olen aloittanut somistamisen aikanaan Anttilassa, joka tuolloin sijaitsi entisen Iskun tiloissa. Somistamisen maailma on muuttunut paljon tuosta ajasta. Tuolloin somistamisessa pääpaino oli julisteiden ja mainosten tekstaamisessa. Niitä tehtiin varmaan miljoona Anttilan ikkunoihin ja sisälle. Nyttemmin somistaminen on painottunut ikkunoiden ja liiketilojen visuaalisen ilmeen suunnitteluun, eli ikkunoista tehdään kauniit ja houkuttelevat ja sisätiloissa suunnitellaan tuotteiden asettelua, miten saadaan ne parhaiten ja esteettisesti houkuttelevalla tavalla esiin.
Väri, vuodenaika ja tyyli edellä
Liisalla on Rauman seudulla paljon pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita, joiden somistuksen parissa hän työskentelee. Silmäoptikot Palmun ikkunoiita hän on somistanut kohta kolme vuotta.
– Yritysten somistamisessa yhteistyö on todella tärkeää. Somistaminen perustuu aina kyseessä olevan yrityksen toiveisiin. Esimerkiksi täällä Silmäoptikoilla ikkunoiden teema tulee heiltä itseltään. Kun teema on selvillä alan työstää ideaa ikkunoista väri edellä, se on minulle ykkösasia teemoissa. Käyn katsomassa liikkeessä millaista mainosmateriaalia heille on saapunut teemaan liittyen ja alan pyöritellä ideoita mielessäni. Osa ikkunoiden rekvisiitasta tulee minun materiaalivarastostani, osa tulee liikkeen omista rekvisiitoista. Myös vuodenajat vaikuttavat ikkunoiden toteutukseen. Minusta on tärkeää sitoa ikkunan sisältö sopimaan myös ikkunan ulkopuolella näkyvään vuodenaikaan. Sillä tavalla kokonaisuus on harmoninen.
– Myös tyylikkyys on todella tärkeä elementti ikkunoissa. Tarkkaan mietitty ja viimeistelty ulkomuoto ja harmoninen kokonaisuus herättävät ohikulkevan asiakkaan mielenkiinnon.
Liisa nauttii mitä erilaisimpien ideoiden ja materiaalien käytöstä. Monipuolinen ideointi ja erilaiset teemat ovat hänen mielestään hänen työnsä suola. Silmäoptikoiden ikkunoissa on kokeiltu vuosien aikana ennakkoluulottomasti monenlaisia ratkaisuja
– Ihanaa, kun on toteutettu erilaisia teemoja glitteristä ruosteisiin työkaluihin ja bensakanistereihin. Minun ammatissani täydellinen haaste! Kaikkea saa ja kannattaa kokeilla. Erilaiset kokeilut näkyvät innovatiivisinä somistuksina ja asiakkaat varmasti huomaavat, että täällä panostetaan erilaisiin ikkunoihin. Tämän mahtavan jengin kanssa on ollut ilo työskennellä, kun ilmapiiri on niin ennakkoluuloton.
Silmäoptikot Palmun kanssa yhteistyötä on kertynyt pian kolmen vuoden ajalta. Mukavinta heidän ikkunoiden somistuksessaan on Liisan mielestä ikkunoiden kompakti koko.
– Täällä on ihanaa kun on niin pienet ikkunat! Pääsee hypistelemään tuotteita ja suunnittelemaan runsaita kokonaisuuksia. Kun ikkunaan tulevat tuotteet eli useimmiten kehykset ja aurinkolasit ovat pieniä, tarvitaan niiden nostamiseksi esiin väriä ja rekvisiittaa. Tässä pääsee todella suunnittelemaan tarkasti pienimmätkin yksityiskohdat, jotta ikkuna herättäisi ohikulkijoiden huomion. Täällä on myös panostettu ikkunoihin. Yhtä tärkeää ikkunoissa somistuksen lisäksi on valaistus, joka nostaa ikkunan esiin. Ilman hyviä valoja pimeällä ikkunat eivät näy ohikulkijoille.
Vaivannäkö palkitaan
Liisan kokemuksen myötä hän on löytänyt muutaman tärkeän ohjenuoran yritysten somistamiseen. Jos nämä kohdat ovat kunnossa, on asiakkaan huomion herättäminen ikkunoilla todennäköisempää.
– Kauniisti laitettu tuote huomataan. Kun tuotteet tulevat kauniisti esiin ikkunalla, asiakas kiinnostuu katselemaan ja tutkimaan lisää. Ikkunoihin panostettu vaivannäkö palkitaan, koska ne osaltaan tuovat asiakkaita sisään ja he taas pitävät putiikin pystyssä. Toinen asia mihin pitäisi kiinnittää huomiota on ikkunasomisteiden säännöllinen vaihto. 5-6 viikkoa on vaihtovälinä sopiva. Rauma on pieni kaupunki ja samaa sakkia kulkee ikkunoiden ohi. Tarvitaan uutta katseltavaa joka kiinnittää huomion.